Logo Musictrails.nl Muziekreizen

Three Music Cities Roadtrip

Dag 1 - Amsterdam - New Orleans
Voordeel van naar Amerika vliegen is dat je laat in de middag diezelfde dag aankomt. Vanaf Amsterdam zijn er geen rechtstreekse vluchten naar New Orleans. Na een overstap komen we aan in die meest zuidelijke stad van Louisiana. We zijn misschien moe, maar pikken toch nog even wat muziek mee in Frenchmen Street waar we ook in de buurt slapen.

Dag 2 - New Orleans - Verblijf
Om bij te komen van de lange vlucht en te wennen aan het tijdsverschil verblijven we een dag in New Orleans. Hier is meer dan genoeg te doen op muziekgebied. Vandaag bezoeken we oa Congo Square. Dit plein was in de slaventijd de enige plek in Amerika waar zwarten hun muziek mochten maken en dansen. In een zijstraat bevindt zich Cosimo's Matassa's, het studiootje waar in 1949 de eerste Rock & Roll plaat werd opgenomen; The fat man van Fats Domino. New Orleans was ooit een Franse nederzetting. Nog steeds zul je in de stad veel Franse invloeden herkennen. De stad is een ‘melting pot’ bij uitstek. Fransen, Spanjaarden, slaven, Engelsen, Indianen mengden zich als nergens anders. Zowel in de muziek als ook in het eten is de smeltkroes nog altijd tastbaar aanwezig. The Big Easy is bakermat van heel wat Amerikaanse muziek. Het muziekleven begint hier al in de middag en er zijn elke avond tientallen liveoptredens te bezoeken.

Dag 3 - New Orleans - Lafayette
In de ochtend stappen we in ons busje en rijden over de geweldige bruggen over de Mississippi rivier de stad uit. We beginnen onze tocht van ongeveer 1200 km door Het Diepe Zuiden en gaan noordwaarts. Al snel komen we in een moerasachtig gebied; de swamps en bayous, bezongen in honderden nummers. 'Nous allons a Lafayette' is een van de bekendste en dat is precies wat we doen. Het is het gebied waar Franse afstammelingen - Cajuns - zijn neergestreken nadat ze uit Canada waren verdreven door de Engelsen. Ze doen er veel aan hun oude cultuur van muziek, eten en manier van leven te behouden. Wij eten bij Randol's met Cajun en Zydeco muziek.

Dag 4 - Lafayette - Natchez
In de buurt van Lafayette maken we 's ochtends een boottocht door de swamps. Onder begeleiding varen we over het schilderachtige Lake Martin en zien krokodillen en allerlei watervogels terwijl de lokale gids meer over het gebied en de geschiedenis vertelt. Dan rijden we een route dwars door de bayous en gaan de machtige bruggen over van de Mississippi. In Ferriday, in de buurt van Natchez, bezoeken we het huis waar Jerry Lee Lewis opgroeide. Zijn kleindochter woont hier nog steeds en de woning is omgetoverd tot een merkwaardig museum. Natchez is een leuk klein stadje, doordeweeks uitgestorven maar in het weekend is er van een hoop livemuziek te genieten. Hier was vroeger een van de grootste slavenmarkten van het land, we bezoeken de plek waar dit plaats vond.

Dag 5 - Natchez – Indianola - Greenwood
Onderweg stoppen we in Indianola waar we het prestigieuze B.B. King bluesmuseum bezoeken. De legende ligt daar ook begraven. Het museum behandelt niet alleen B.B., het geeft ook een mooi beeld van de geschiedenis van de blues tegen de achtergrond van de tijd. In Greenwoord bezoeken we het graf van Robert Johnson en gaan bij het kleine radiostation WABG naar binnen. We overnachten midden in de katoenvelden in originele shacks.

Dag 6 - Greenwood – Cleveland - Clarksdale
Eerst  naar Dockery Farms, de plantage waar Son House en Charlie Patton werkten en zij Robert Johnson gitaarles gaven. Daar vlakbij is de befaamde crossroads waar Johnson zijn ziel aan de duivel zou hebben verkocht. Het is de geboorteplaats van de blues. Clarksdale is tegenwoordig het kloppend hart van de bluesmuziek. Elke avond is er in Reds authentieke blues te horen, Ground Zero is de grote club van filmster Morgan Freeman. Verder bezoeken we het Delta Bluesmuseum en mooie winkels als The Cathead vol boeken, dvd's, posters etc. Slapen doen we in The Riverside hotel, van oudsher een zwart muzikantenhotel gerund door de kleurrijke familie Ratliff.

Dag 7 en dag 8 - Clarksdale - Memphis en Memphis - verblijf
Via Route 61, een fameuze bluesroute, gaan we noordwaarts. Deze twee dagen zijn gevuld met een bezoek aan het landhuis van Elvis Graceland, The Sun studio, het Rock and Soul museum, Stax met de zwarte muziek van Isaac Hayes, Otis Redding en The Staple Singers, het Lorraine motel waar Martin Luther King is doodgeschoten en waar nu het Civil Rights museum zit. We ondergaan de livemuziek van Beale Street en anders wel die van Wild Bill's Juke joint

Dag 9 - Memphis – Nashville
Op deze zondagochtend is er een gospelservice en gaan we vervolgens oostwaarts. Halverwege de etappe stoppen we in Tupelo om het geboortehuis van Elvis te zien. Dan door over de historische Natchez Trace Parkway, een oude Indianen trail. Countrystad Nashville heeft een heel andere ‘feel’ dan de zwarte steden die we eerder aandeden. Ook hier ademt alles muziek, maar dan blank. “s Avonds beleven we live muziek in een van de vele honky tonks op Broadway of live muziek in het legendarische Ryman auditorium.

Dag 10 Nashville - Verblijf
Het Country Music Hall of Fame is een van de beste muziekmusea ter wereld. Er is een schat aan instrumenten te zien, filmpjes over het ontstaan van country en de verhalen van talloze muzieksterren in beeld en geluid. Daarna kunnen we naar Studio B, speciaal gebouwd voor Elvis maar ook veel andere muzikanten namen er op. Als je wil is er ook tijd voor het bijzondere Johnny Cash museum.

Dag 11 Nashville - Vertrek
Wie heeft er nog wat cowboyboots nodig of een Stetson? Een laatste rondje Nashville voor we in de middag naar het vliegveld vertrekken.

Dag 12 – Aankomst - Amsterdam

• Reisdetails

Prijs:
    Vanaf 3.295,-
  • Routekaart

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner